23.10.2020, 15:30

“Gavur toğmuna bahele”

Gısır Meyremin Sümüklü Fadime, son zamannarda yanımdan-yahınımdan geçerken niyeyse yüreğam bişekil oluyo, gurp gurp atıyodu. Yüzüne bahılacah biride değaldi amma ginede sığır sürerken, pahla sulamıya giderken, bohluh çiğnerken, kûl atarken, tavığ-cücuğ yemlerken, ite yal gararken Onla irade dışı garşılaşıp hep gorüyom, neyise goğdem bişekil oluyodu, içime bişey ahıyo gibi ha bire dirliksizleşiyodum.

Allahalla… Bide o kepezli manyah boğrümden geçerken bana elini-yüzünü asıyo, burnunu gıvırıyo, azarlar gibi bahıyo, horlamıya neye yelteniyo..  bu ne la…

 Taaa 7-8 km ötede onnarın bosdannıh varıdı, bizim orda heç bibişeyimiz yoh, ayahlarım niyeyse beni oyannıya çekiyodu. Ahşamları döşşağme uzanıncı ahlıma geliyo, hayali yamacıma dikiliyo, goğdem daralıyodu. Arhadaşlarıma birgün didim ki, “Lâ şu Gısır Meyremin Manyah Fadime bana öyle kahıç kahıyo, yanazlamasına gonuşuyo, şindi bişey diyeceğam, anasına avradına kufür edeceğam, şo pisinen ne âaleşiyon diyi millet bana çoh gorecek.” Didim.

Ertesiuün, “Lâ şu Gısır Meyremin Sümüklü; Cinnidere’de kepezli anasıynan bosdan suluyo, gideğan hıyarlarını yolağan aminim” diyom, daha ertesiuün “La şu Sümüklü Fadimen’nin ayakgabıya bah tekteş”, daha ertesiuün “Sümüklü manyah geliyo” felan filan dirken, Gôo Oğlanın Godek Şukrü didiki, “Lâ oğlum ben annarım sen Sümüklü Fadimiye abayı yahmıssın, goğden ondan çarpıyo, hep ondan gonuşuyon” didi. Temelli yüreğam gupürdemiye başladı. “Hastir ulan şoonamı galdım aminim” ne didim ya ı ıh..

Gayli Fadime niyannı gidiyo ayağam beni o yannı çekiyodu. Evleride bize çoh sapaydı amma ben hep o yannıda yitik arıyom, yadırgı seçiyom, mal melal guvalıyodum. İrade dışı garşılaşıyom, bişeyler dimek istiyom, dilim dutuluyo, ne diyecağmi heç bilemiyodum. Gonuşuyum, gonuşuyum diyom ı ıh..

Birgun gine bosdannıhlarının orda dolanıyom. O’da garıhların gıranında kelileri mahalliyo, etağni bukmüş gabah çiçeğa neyi topluyodu. Çığdem sarısı bi yazma dahmış, ayakları yalın, picamasını dizgapağnaca sıyırmışdı. Saçları eşarpının altından beline doğru uzamış, eşarpı sapıdan pelerin gibi esiyodu. Sert bahışlı biyaz yüzü güneşe yamaç ışılarken, gabah tefeklerinin üsdüne basmayım diyi adımlarını galdırarah atması ise dans eden bir balerini andırıyodu. O gün yüreğam hergünkünden daha çoh çarpdı.

Yanında veya yamacında durasım geliyodu. Bi gızınan nası gonuşulur bilemiyodum. Hafif rüzgarın etkisiyle bosdannığın gıyısındahı gozer gibi şemşamerleri uğurlenirken gorüncü, buna ne diyim, ne diyim derken ahlıma geldi; “Gıeyyz, şemşamerlerinizi alıp gaçıyımmı” didim. O’da “Bende senin babayın ağzına  s……. mı” didi. Basdı daşı peşim sıra..

Bir gün de bunu Duzgayası’nın ağmeçde teklettim. Yarabbi ne diyim, ne diyim dirken tam garşı garşıya gelinci cesaretimi topladım ve;  “Norüyon” didim. “Het.. Gavur Toğmu, sanane norüyosam, donuz papazın eniğne bahele” didi. Yılışdım, yavşadım, kikirdedim, haha, hihi diyerek ucuzca acizleşip atdığı daşların önünde gaçarah uzahlaşdım.

Ertesiün de sığır sürüyomuş. Onun yamacında got cebimden aynamınan darağmı çıhatdım delağannı gibi saçımı darıyom, paçamı gaşıyodum. “Senin dedeyin ağzına, gavur pice bahele, bidaha beni kişiflen, oranı buranı gaşın, yamacıma geçen ananı eşşağ guvaladır, çenedini ayırrım” didi. “Ben noördüm yavrım sana şurda ebedi dayremde insan gibi  gidiyom, ne guduz it gibi ona buna ılgıyon aminim” didim getdim.

Gine duramadım, aradan bigaç gun geçdi sığır sürüyomuş. Cingan Şekire’nin gapının önünde ıraslayıp; “Hayırlı gunnerin ossun, Cenabili gurbannar olduğum eyilerin yüzuğsü hörmetine cemri cümlemizin işlerini ıras getirsin” didim. “Eyileride, senide mar eşşağne guvaladırım. Şu elimdağ diynağ gorüyonnu, şimdi bunu dutar biyerine soharım donuz şikirsiz yalman gafa, yolda belde ne yelikip, öjbeleniyon. Onun bunun namısına ne dil uzadıyon, söyle gotveren babana, kösnük anana gelsinler bizimkilerden isdesinler, verillerse ne âlâ, vermezlerse siktirolur giderler şikirsiz babanınan kör anan ne duruyo donuz sıracalılar..” didi.

Anaa.. Kahıcı yidim amma busefer temelli içim bişekil oldu ya lâ.. Dimekki o da bana boşuna heyiklemiyomuş. Yani babasıgil verse bana gelecek aminim. Neyim aasik lâ.. Moturumuz var, gatırımız var, malımız, melalımız, tarlamız-tumpumuz onnardan on fazla..

Hergün cebimdeki aynaynan darağnan saçımı ıslayıp ıslayıp darıyom. Yüzüme grempet sürüyom.Golanyağ dokünüyom. Soğukguyu ayaggabılarımı herseferinde suyunan ışıladıyom. Filtekeynen yırtıh-sokük yerlerimi oyulguyom. Mintanımın yahalarını sahoomun, suveterimin üsdüne devirip, goğdemi açıyom. Tek elim cepde sürekli püsgullü tesbik sallıyom. Türkü çığırıyom. Onu gorüncü yanımdahılara karete yapıyom, gabadayı gonuşuyom. Gotü pambıhlı cuvara içiyom, paçamı gaşıyom. Her gördüğümde heçbişey yapmasam bile en azından yanımdahı malı, davarı, eşşağ, inağ neyi döğyom, söğyom, iti daşlıyom, diynekliyom, sert depikler atıyom.

Gafıya godum aminim. Fadimeyi bizimkilere isdedeceğam. Anama herşeyi çekinmeden dirdim. Eve geldim. Havlının çatal gapısını sert bi depiğnen açdım ve anama bağardım.  “Gıeyyzz Anaaa. Gel la burıya. Şu Gısır Meyremin gızını gidin bana isdeyin aminim” didim.

Anam malların bohunu duvara yapma yapıyomuş. Duyuncu tetevledi, şaşırdı, apırcın oldu.... Babamda içeride ahır kermeliyomuş. O da duymuş. İkiside hışımla üsdüme saldırdılar. Babam dirgeninen, anam sıyırgıyınan bana bi girişdiler. Dokkü Geçgeresinin üsdüne devirip bana yarım saat zopa çaldılar. Ağzımı-gozümü errtiş mertiş ettiler. Tolamı alıncıh beni guverdiler. Bu sefer babam dirgeni anama doğrutdu. “Avradını bilmem ne etdiğimin fışgısı, ben sana dimedimmi bu şafağnı bilmem ne etdiğimin mayası bozuğna mıhatol, bu şeyinin derdine düşmüş, oğürsek peşinde geziyo, gayli ohumaz diyi. Şuna bah daha 16 yaşında harinseyip gudurmuş, oğorsek peşine gidiyo gotveren. Aminim bundan soğna beni ellemeyin, hergün buna 3 öyün zopa çalacağam sapıh kafire” Didi..

Haggat üç gün üsdüsde zopayı yidiydim Fadimiye aşgım bitti ya la.. O ara Plakomuymuş, pilatonikmiymiş neyse ona dutulmuşum ben. Allah’a şükür sırtımın gicişiğne iki dirgen, sıyırgı ne yiyinci ahlım başıma geldi gurtuldum avradını eşşağen guvaladığı, gotverenin gızından..

Yav cahallıh dimekki böyle bibişey. Fışgı bana buğümü yapdı n’oördüyse zeynimi bi garışdırdı, boz ekmağmi yiyemez oldum ya lâ. Babayın anayın aşını içiyim arhadaş, gapıyı-peceyi, malı-melalı tüm unutduydum gurbanızım.. Allah kimsiye böyle bi dert vermesin.

 (Bu aşk hikayesi Babam Rıfat ÇAKIR’ın gençlik anılarından ve bizzat onun anlatılarından alarak, şivesiyle servis ediyorum.)

Yorumlar (1)
Paşakölü Üsüyün Alpaslan 8 ay önce
Tavatır olmuş güzel insan bide bizim köye gelsende kiiliğin depeyi aştınmı dümdüz gitt gitttt hah yamacındaki köy paşaköy çökelekli dürüm, botan yirik şemşamer işlerik bide eşşa biner sardirik gayli nörüyüm.
Namaz Vakti 24 Haziran 2021
İmsak 03:11
Güneş 05:06
Öğle 12:48
İkindi 16:46
Akşam 20:20
Yatsı 22:07
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 40 84
2. Galatasaray 40 84
3. Fenerbahçe 40 82
4. Trabzonspor 40 71
5. Sivasspor 40 65
6. Hatayspor 40 61
7. Alanyaspor 40 60
8. Karagümrük 40 60
9. Gaziantep FK 40 58
10. Göztepe 40 51
11. Konyaspor 40 50
12. Başakşehir 40 48
13. Rizespor 40 48
14. Kasımpaşa 40 46
15. Malatyaspor 40 45
16. Antalyaspor 40 44
17. Kayserispor 40 41
18. Erzurumspor 40 40
19. Ankaragücü 40 38
20. Gençlerbirliği 40 38
21. Denizlispor 40 28
Takımlar O P
1. Adana Demirspor 34 70
2. Giresunspor 34 70
3. Samsunspor 34 70
4. İstanbulspor 34 64
5. Altay 34 63
6. Altınordu 34 60
7. Ankara Keçiörengücü 34 58
8. Ümraniye 34 51
9. Tuzlaspor 34 47
10. Bursaspor 34 46
11. Bandırmaspor 34 42
12. Boluspor 34 42
13. Balıkesirspor 34 35
14. Adanaspor 34 34
15. Menemenspor 34 34
16. Akhisar Bld.Spor 34 30
17. Ankaraspor 34 26
18. Eskişehirspor 34 8
Takımlar O P
1. Man City 38 86
2. M. United 38 74
3. Liverpool 38 69
4. Chelsea 38 67
5. Leicester City 38 66
6. West Ham 38 65
7. Tottenham 38 62
8. Arsenal 38 61
9. Leeds United 38 59
10. Everton 38 59
11. Aston Villa 38 55
12. Newcastle 38 45
13. Wolverhampton 38 45
14. Crystal Palace 38 44
15. Southampton 38 43
16. Brighton 38 41
17. Burnley 38 39
18. Fulham 38 28
19. West Bromwich 38 26
20. Sheffield United 38 23
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 38 86
2. Real Madrid 38 84
3. Barcelona 38 79
4. Sevilla 38 77
5. Real Sociedad 38 62
6. Real Betis 38 61
7. Villarreal 38 58
8. Celta de Vigo 38 53
9. Granada 38 46
10. Athletic Bilbao 38 46
11. Osasuna 38 44
12. Cádiz 38 44
13. Valencia 38 43
14. Levante 38 41
15. Getafe 38 38
16. Deportivo Alaves 38 38
17. Elche 38 36
18. Huesca 38 34
19. Real Valladolid 38 31
20. Eibar 38 30
Günün Karikatürü Tümü

Gelişmelerden Haberdar Olun

@