11.01.2022, 02:08

Anılarla Mazideki Yozgat – 98 Ashab-ı Kehf 3

ASHAB – I  KEHF  kıssasına kaldığımız yerden devam ediyorum.

KUR- ANI   KERİM’de  ASHAB – I KEHF  ile  anılan  rakim hakkında kaynaklarda birbirinden farklı görüşler yer almaktadır. Bunun  ASHAB – I   KEHF  içinde bulunduğu vadinin veya dağın  yahut  memleketlerin,  hatta köpeklerinin adı olduğunu iddia edenlerin yanında, onların adlarının  veya maceralarının yazıldığı bir kitabe veya kurşun bir levha olduğunu  söyleyenlerde vardır. Buharide   (ENBİYA  52 ) Rakimin  kitabe olduğunu söyler. Bazı  tarihçilere ve  EL- MÜSNED ‘ deki bir rivayete  ( IV . 274  )  göre ASHABÜR RAKİM  ASHAB – I KEHF  ten başka kimselerdir.  Nakledildiğine göre bunlar yağmurlu bir günde bir mağaraya sığınmak zorunda kalan  üç  kişiydiler. Dağdan yuvarlanan bir kaya mağaranın ağzını  kapayınca, hayatları boyunca yaptıkları en değerli birer iyiliği anarak bu sıkıntıdan  kurtulmaları için  ALLAH a dua ettiler.  ALLAH  da  dualarını kabul ederek onları  kurtardı. Arap  coğrafyacılarına  göre rakim bir yer adıdır.

ASHAB – KEHF  in   HZ İSA  dan öncemi, yoksa sonramı yaşadığı  dolayısıyla hangi dine mensup olduğu konusunda da bir açıklık yoktur.  KEHF SURESİ nin nüzuh sebebi ile ilgili rivayete göre,  MEDİNE  Yahudileri,  kureyş müşrikleri tarafından akıl danışmak  üzere kendilerine gönderilen   NADR B  HÂRİS   ile  UKBE  MUAYT  a üç şeyi peygambere  sormalarını tavsiye ederler.eğer bilirse  gerçek peygamber olduğunu, aksi halde peygamber olmadığını söylerler.   MEDİNE  Yahudilerinin peygamber e sorulmasını istedikleri ilk soru   ASHAB – I   KEHF  ile ilgilidir. Bu sebeble onların  HZ İSA dan önce  yaşadıkları ileri sürülmüştür. Nitekim   EBU l  HASAN EL MAVERDİ  bu gençlerin  HZ  İSA  dan önce  yaşadıklarını  söylemektedir.  (  A  LAMÜ  N NUBÜVVE ) diğer taraftan  RAKİM  kelimesininde   etimolojisinin de gösterdiği üzere genel olarak bu kelime  “ yazılı belgeler anlamına geldiğine  göre KUR AN  daki     “ ASHAB – I  KEHF  ve  R- RAKM  “  yazdıklarını  mağaralarda  muhafaza eden,   ESENİLER  veya onların incüleri  olarak  anlamak da mümkündür. Çünkü   KUR AN  da  ( EL KEHF  18/21 )   onların bulundukları yere bir mescid yapıldığı ifade  edilmekte,  ESSENİLER  de kendi mabetlerine    “ mescit  “ demektedirler.  KUR- ANI KERİM  ise hiristiyan  kiliselerini ve Yahudi sinegoglarını  ifade için  MESCİD  kelimesini kullanmakta  onları   “ SAVAMİ “  BİYA  ve  “ SALEVAT “ olarak zikretmektedir. Ayrıca ASHAB- I   KEHF  kıssasında  giyeceklerle ilgili olarak kullanılan  “   EZKA  “   kelimesi müfessirlere göre  “ helal  “ anlamındadır. ESSENİLER  in helal ve haram konusunda çok titiz oldukları,  TEVRAT  ın yiyeceklerle ilgili hükümlerine sıkı sıkıya  bağlı bulundukları kaynaklarda  belirtilmektedir. Halbuki  hiristiyanlığa göre  “  ağızdan giren değil  ağızdan çıkan pistir.)

Kıssanın geçtiği  yerle ilgili olarak da çeşitli rivayetler  mevcuttur.  İSPANYA,  CEZAYİR,  MISIR,  ÜRDÜN,  SURİYE,  AFGANİSTAN  ve  DOĞU TÜRKİSTAN  da  ASHAB- I    KEHF   ve ait olduğu ileri sürülen mağaralar vardır.  ANADOLU  da ise  EFES, TARSUS, ve  EFSUS  olmak üzere üç yer  gösterilmektedir.  MUHAMMED TEYSİR ZABYAN   EHLÜ L   KEHF  adlı kitabında  ASHAB- I KEHF  in  ÜRDÜN  ve  AMMAN  yakınlarındaki bir mağarada bulunduğunun burada yapılan kazılarla kesinlik kazandığını ve bir  çok ilim  adamının da  aynı kanaatte olduğunu çeşitli vesikalarla ispata  çalışmaktadırlar. Ancak   FAHRETTİN   ER- RAZİ  nin dediği gibi ASHAB-I KEHF  in  yaşadığı zaman ve mekan hakkında bir nas bulunmadığına  göre bunu kesin olarak bilmek mümkün değildir. Zaten  KUR- ANI  KERİM  in   takip  ettiği  metot  gereği bu ve benzeri kıssalarda  verilmek istenen mesajı ikinci plana itecek ve kıssanın asıl gayesini gölgeleyecek ayrıntı türünden bilgilere yer verilmemiştir.

Mağaradakilerin kaç kişi  oldukları, ne zaman ve nerede  yaşadıkları ve kaç yıl  uykuda kaldıkları  gibi alınacak ders bakımından önemli olmayan bilgilerden ziyade   üzerinde düşünülmesi ibret  alınması  gereken hususlar ön plana çıkartılmıştır. Yahudilikte ve hiristiyanlıkta var olduğu ve  KUR ANI  KERİM de özlü olarak  tekrarlandığı anlaşılan  ASHAB- I  KEHF  kıssasıyla müminlere verilmek istenen  mesaj  ana hatlarıyla   İMAN – KÜFÜR  mücadelesinin öteden beri hep  var olduğu, inananların her devirde zulme  uğramalarına rağmen  batılın hakka asla galebe çalamadığı, samimiyetle iman edip  inançlarının gereğini yaşayanları  ALLAH  ın mutlaka başarıya ulaştırdığı ve nihayet her şeyi yoktan var eden  ALLAH  ın insanları yeniden  diriltmeye muktedir bulunduğudur.

Bugünkü anlatacaklarım bundan ibaret olup, haftaya değişik başka bir makalede buluşmak üzere yazımı  ABDURRAHİM KARAKOÇ un bir şiiriyle bitiriyorum. Hepinize selamlar, saygılar, sevgiler.

FERMANLARI HİÇE SAYAN  AŞK  BUDUR

Mecnuna dar gelen çölde yerim var

Ferhat dağlar deldi taşta terim var

Nesiminin bedeninde  derim var

Yüzyıllardan bana geçen aşk budur

Fermanları hiçe salan aşk  budur.

Yesevi den ödünç  aldım hırkayı

Hacı Bektaş nefesinde kıl payı

Yunus oldum tamamladım halkayı

Yüzyıllardan bana geçen aşk budur

Fermanları  hiçe sayan aşk budur.

Dede korkut destanında harf benim

Köroğluna giden posta benim  zarf benim

Mazi benim, ati benim, orf benim

Yüzyıllardan bana geçen aşk budur

Fermanları hiçe sayan  aşk budur.

ABDURRAHİM KARAKOÇ

Yorumlar (0)
-7
kar yağışlı
Günün Anketi Tümü
2022 YILINDA YOZGAT’A YAPILMASINI İSTEDİĞİNİZ YATIRIM NEDİR?
2022 YILINDA YOZGAT’A YAPILMASINI İSTEDİĞİNİZ YATIRIM NEDİR?
Namaz Vakti 25 Ocak 2022
İmsak
Güneş
Öğle
İkindi
Akşam
Yatsı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 23 54
2. Konyaspor 22 45
3. Alanyaspor 23 38
4. Adana Demirspor 23 37
5. Fenerbahçe 23 37
6. Beşiktaş 23 36
7. Hatayspor 23 36
8. Başakşehir 22 34
9. Gaziantep FK 22 32
10. Sivasspor 23 31
11. Kayserispor 23 31
12. Karagümrük 23 30
13. Kasımpaşa 23 27
14. Göztepe 23 27
15. Galatasaray 23 27
16. Giresunspor 23 26
17. Antalyaspor 23 24
18. Rizespor 23 22
19. Altay 23 18
20. Ö.K Yeni Malatya 22 16
Takımlar O P
1. Ümraniye 21 45
2. Ankaragücü 21 45
3. Erzurumspor 21 38
4. Bandırmaspor 21 36
5. İstanbulspor 21 36
6. Eyüpspor 20 36
7. Samsunspor 20 33
8. Adanaspor 21 32
9. Manisa Futbol Kulübü 21 28
10. Tuzlaspor 20 27
11. Keçiörengücü 21 26
12. Gençlerbirliği 21 26
13. Boluspor 19 24
14. Kocaelispor 21 24
15. Menemen Belediyespor 21 23
16. Altınordu 21 22
17. Bursaspor 20 20
18. Denizlispor 21 19
19. Balıkesirspor 20 8
Takımlar O P
1. Manchester City 23 57
2. Liverpool 22 48
3. Chelsea 24 47
4. M. United 22 38
5. West Ham United 23 37
6. Arsenal 21 36
7. Tottenham 20 36
8. Wolverhampton Wanderers 21 34
9. Brighton 22 30
10. Leicester City 20 26
11. Aston Villa 21 26
12. Southampton 22 25
13. Crystal Palace 22 24
14. Brentford 23 23
15. Leeds United 21 22
16. Everton 20 19
17. Norwich City 22 16
18. Newcastle 21 15
19. Watford 20 14
20. Burnley 18 12
Takımlar O P
1. Real Madrid 22 50
2. Sevilla 22 46
3. Real Betis 22 40
4. Atletico Madrid 21 36
5. Barcelona 21 35
6. Real Sociedad 21 34
7. Villarreal 22 32
8. Rayo Vallecano 21 31
9. Athletic Bilbao 22 31
10. Valencia 22 29
11. Osasuna 22 28
12. Celta Vigo 22 27
13. Espanyol 22 27
14. Granada 22 24
15. Elche 22 23
16. Getafe 22 22
17. Mallorca 21 20
18. Cadiz 22 18
19. Deportivo Alaves 22 17
20. Levante 21 11
Günün Karikatürü Tümü

Gelişmelerden Haberdar Olun

@